Samochody bywają drogie. Do tego jesteśmy przyzwyczajeni. Czasem jednak bite są wszelkie rekordy. Istnieją auta, przy których nawet najdroższe dostępne na naszym rynku mogą wydawać się ubogimi krewnymi. Przyjrzyjmy się wyjątkowym luksusowym samochodom, tworzonym dla wyselekcjonowanej, bardzo wąskiej grupy bogaczy.
- Rolls Royce Sweptail
- Koenigsegg CCXR Trevita
- Lamborghini Veneno Roadster
- McLaren P1 LM
- Lykan Hypersport
Rolls Royce Sweptail
Tego samochodu sobie nie kupicie. Znajduje się on całkowicie poza rynkiem motoryzacyjnym. Powstał on na zamówienie jednego konkretnego klienta, w dodatku nie wiadomo kogo, ponieważ wolał on zachować anonimowość. Wiadomo natomiast, że musiał zapłacić za to cudo na czterech kołach aż 13 mln dolarów.
Auto to wzorowane jest na Rolls Royce Wraith, ale jego wygląd przywodzi też na myśl dawne królewskie powozy. W środku mieszczą się tylko dwie osoby. Wnętrze wykonano ręcznie z drewna i skóry. Dachowe okno jest panoramiczne i zwężające się w dół, by przywodzić na myśl jachty wyścigowe.
Koenigsegg CCXR Trevita
To wyścigowy samochód pokryty prawdziwymi diamentami. Nazwa auta pochodzi od skrótu oznaczającego „trzy białe”. Ma to nawiązywać do włókien węglowych, pokrytych diamentową żywicą impregnowaną specjalnym pyłem, co nadaje pojazdowi srebrzystą biel. To właśnie zastosowane włókno węglowe sprawia, że produkcja takiego auta jest niezwykle czasochłonna i trudna. Z tego względu wyprodukowano tylko dwa takie samochody. Cena egzemplarza to 4,8 mln dolarów.
Lamborghini Veneno Roadster
Model skonstruowany z okazji 50-lecia firmy wyglądem przywodzi na myśl kosmiczną kapsułę. 6,5-litrowy silnik V12 i automatyczna skrzynia biegów ISR nadają pojazdowi moc 740 koni mechanicznych i moment obrotowy 230 k. Dzięki temu jest to samochód iście wyścigowy, w 2,9 sekundy rozpędzający się do 100 km/h. Powstało 9 egzemplarzy tego pojazdu. Średnia cena to 4,5 mln dolarów, choć najdroższy został sprzedany aż za 11 mln.
McLaren P1 LM
Ten samochód to w zasadzie rajdowy model P1 GTR przerobiony na auto uliczne. Komorę 3,8-litrowego silnika otacza złocenie. W porównaniu z P1 GTR docisk do nawierzchni jest zwiększony o 40%. Osiągnięto ten efekt, modyfikując tylne skrzydło i powiększając przedni splitter. Wyprodukowano 5 egzemplarzy tego auta. By stać się jego szczęśliwym nabywcą, trzeba było zapłacić 3,6 mln dolarów.
Lykan Hypersport
Kolejny wóz, który ma olśnić przepychem i luksusem, to produkt arabski, który bynajmniej na tle europejskich konkurentów wcale nie wypada słabiej. Wystarczy powiedzieć, że zarówno reflektory, jak i diody LED wykonane są tutaj z diamentów. 3,8-litrowy silnik wytwarza 780 koni mechanicznych, a moment obrotowy wynosi 321 kg. Auto potrzebuje zaledwie 2,8 sekundy, by rozpędzić się do 100 km/h, a jego maksymalna prędkość to aż 386 km/h. Jego cena to 3,4 mln dolarów.