Które modele Suzuki dobrze nadają się do jazdy miejskiej? Co ta popularna japońska marka ma do zaoferowania kierowcom, którzy potrzebują dynamicznego samochodu do poruszania się po zatłoczonych miejskich ulicach? Oto nasze propozycje.
Suzuki Jimny 1,3 VVT Comfort
Suzuki Comfort to samochód, który jest obecny na rynku od 15 lat. W tym czasie inne auta mogłyby przejść szereg zmian, ale Suzuki Comfort to pojazd, który od półtorej dekady pozostaje w prawie niezmienionej formie. Wbrew pozorom nie jest to auto, które może służyć wyłącznie do jazdy miejskiej. To właściwie wóz terenowy z prawdziwego zdarzenia. Niemniej w tym zestawieniu powinniśmy skupić się raczej na tym wszystkim, co czyni z niego doskonały samochód miejski.
A w tej roli szczególnie ważne są takie cechy tego modelu jak niewielkie wymiary zewnętrzne i bardzo dobra zwrotność. Średnica skrętu wynosi w tym wypadku zaledwie 9,8 m, więc manewrowanie w ciasnych i zatłoczonych ulicach staje się dużo prostsze. Oprócz tego podczas jazdy kierowca ma zapewnioną świetną widoczność – osiągnięto to dzięki dużym lusterkom, ale też wysokiej pozycji za kierownicą. Dzięki temu oraz pudełkowatemu nadwoziu, które łatwo wyczuć, parkowanie nie przedstawia problemu, nawet gdy jest mało miejsca. Geometria podwozia jest zaprojektowana w taki sposób, by kłopotu w poruszaniu się po mieście nie sprawiały wysokie krawężniki, progi zwalniające ani dziury na drodze.
Suzuki Swift
Ten model to prawdziwy oryginał wśród samochodów przeznaczonych do jazdy miejskiej. Jest wyposażony w niedużą 3-cylindrową jednostkę 1.0 i również niewielkich rozmiarów elektryczny silnik, który uruchamia się między innymi przy ruszaniu i podczas gwałtownego przyśpieszania. Przełączanie się między silnikami następuje praktycznie niewyczuwalnie. Dzięki takiemu hybrydowemu rozwiązaniu Swift jest samochodem oszczędnym – średnie zużycie paliwa to tylko 5,4 l/100 km.
Jest to też model bardzo dynamiczny. Wystarczy mu 9,2 sekundy, aby od zera przyśpieszyć do setki. To między innymi dzięki temu, że auto waży jedynie 915 kg. Niestety gorzej wygląda sprawa, jeśli chodzi o hamowanie – Swift zatrzymuje się ze 100 km/h na dystansie dłuższym niż 40 m, co nie jest imponującym wynikiem dla auta miejskiego. Innym mankamentem tego modelu są drgania, w które samochód ten może wpadać na nierównościach.
Suzuki Celerio
Samochód, będący swoistym następcą modelu Alto, odznacza się lekkim i sztywnym nadwoziem na prostej płycie podłogowej. Trzeba przyznać, że silnik ma stosunkowo niedużą moc i pojemność, wystarczające jednak w zupełności do jazdy po mieście. W środku jest sporo miejsca dla czterech pasażerów. Widoczność jest bardzo dobra dzięki dużej przeszklonej powierzchni i cienkim słupkom.
Celerio już w podstawowym standardzie jest wyposażone w poduszki powietrzne, układ ESP, elektrycznie sterowane przednie szyby, radioodtwarzacz z Bluetooth, regulację wysokości fotela kierowcy, a także kanapę o dzielonym i składanym oparciu.
Silnik ma pojemność 998 cm3 i moc 68 KM. Ma on swoje wady – do tych należą drgania podczas postoju – ale umożliwia dynamiczną i zarazem ekonomiczną jazdę, osiągając zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100 km.