Czy regeneracja pompy hamulcowej się opłaca?

Większość kierowców miała do czynienia z problemami układu hamulcowego swojego pojazdu. Problemy czasem ujawniają się poprzez ubytek płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego, a innym razem poprzez niesprawny pedał hamulca. Za usterki często odpowiada pompa hamulcowa, która nie jest przecież niezniszczalna. Czym jest pompa hamulcowa i na czym polega jej regeneracja?

Czym jest pompa hamulcowa?

Pompa hamulcowa stanowi ważną składową układu hamulcowego. Odpowiada ona za wytworzenie właściwego ciśnienia płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy jest tłoczony do cylinderków hamulcowych dociskających szczęki z klockami hamulcowymi do tarczy hamulcowej. Pompa hamulcowa pomaga w skutecznym zahamowaniu wszystkich kół (z taką samą siłą, w jednakowym czasie).

Gdy ów element pojazdu ulegnie zużyciu, potrzebna będzie kompleksowa regeneracja pompy hamulcowej (https://motointegrator.com/pl/pl/uslugi/388-regeneracja-pompy-hamulcowej). W skrajnych wypadkach konieczna będzie jej wymiana (polega na zamianie zużytej pompy na nową).

Umiejscowienie pompy hamulcowej

Pompa hamulcowa sprzęga się z pedałem hamulca, w starszych samochodach w sposób mechaniczny, w nowych – często sterowana jest elektronicznie. Łączą się z nią przewody, którymi przekazywany jest płyn hamulcowy do elementów wykonawczych hamulców (zacisków i cylinderków hamulcowych). Dodatkowo mieści się na niej zbiorniczek wyrównawczy z płynem hamulcowym. Pompa hamulcowa składa się z trwałej obudowy (pełni ona funkcję cylindra) oraz tłoka z uszczelnieniami, który się w niej porusza.

Jeśli ów element nie działa poprawnie (zazwyczaj ulega rozszczelnieniu), pojawiają się problemy z całym układem hamulcowym. W takich momentach należy koniecznie rozważyć co najmniej regenerację pompy hamulcowej. Warto pamiętać, że w nowoczesnych pojazdach producenci nie przewidują możliwości regeneracji. W takich autach jedynym rozwiązaniem będzie wymiana całego podzespołu.

Jak przebiega regeneracja pompy hamulcowej?

Pierwszym krokiem, jaki wykonuje mechanik przy regeneracji pompy hamulcowej, są dokładne oględziny. Obejrzy także klocki hamulcowe oraz sprawdzi, jak działa pedał hamulca. Jeśli w układzie hamulcowym znajduje się brud, konieczne będzie wyczyszczenie wszystkich elementów (to wiąże się z demontażem układu, rozłożeniem poszczególnych części i ich wyczyszczeniem). Przewodów hamulcowych nie powinno się dotykać rękami – płyn hamulcowy może zadziałać toksycznie na skórę ludzką. Lepiej wykorzystać ściereczkę lub rękawiczki.

Kolejnym etapem jest demontaż pompy hamulcowej. Używa się do tego odpowiednich kluczy, do śrub przepływowych. Następuje rozebranie pompy hamulcowej. Jej części muszą zostać sprawdzone – przykładowo strona uszczelniająca pierścienia na tłoczku powinna wyróżniać się ostrymi krawędziami. W przypadku wymiany poszczególnych części należy pamiętać o tym, że wszystkie nowe uszczelki i śrubki powinny być ze sobą kompatybilne.

Na czym polega wymiana pompy hamulcowej?

Jeśli regeneracja pompy hamulcowej nie przyniesie pozytywnych skutków, należy udać się do specjalistycznego warsztatu – tam mechanicy dokonają wymiany owego elementu. Zamiana pompy polega na demontażu starych części (odkręceniu dochodzących do niej przewodów i śrub mocujących pompę do serwomechanizmu), a następnie analogicznym montażu nowych.

Jak zachować się po wymianie lub regeneracji pompy hamulcowej?

Gdy dojdzie do wymiany lub regeneracji pompy hamulcowej, należy wykonać jazdę próbną (koniecznie z uprzednim odpowietrzeniem układu hamulcowego) – wtedy zweryfikujesz, czy wszystkie hamulce działają poprawnie. Warto również zwrócić uwagę, czy nie pojawiają się wycieki z układu hamulcowego na postoju.

Jedna myśl na temat “Czy regeneracja pompy hamulcowej się opłaca?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *